lördag, september 01, 2007

Andjakt 2

I morse gick vi upp tidigt, och packade väskan med en massa bra-att-ha. Regnkläder t ex. Och vattenflaskor. Och viltgalje. Och hörselskydd (åt matte alltså). Och så iväg!!

Väl framme träffade jag massor av labradårpolare, bl a Melker & co. Bobby var laddad och tyckte det skulle bli skitskoj, sa han. Vi fick åka i den där vagnen bakom traktorn, Pussel och jag och grabbarna. Och en massa män med gevär. Jag gillar män med gevär :-)

Och som vi fick jobba!! Men det var KUL! Pusslet var faktiskt riktigt duktig, måste tom jag erkänna. Hon satt alldeles stilla, stadigt på rumpan utan att ens försöka knalla. Duktig Pussel! Så hon fick hämta hem några lätta markeringar, medans jag fick jobba på de lite svårare. Efter två såter var Pusslet jättetrött, så hon fick sitta i bilen en stund. Jag var inte trött. I slottsparken tog jag en skammad anka som höll på att flyga iväg, jag tog den på volley liksom! Så jag fick beröm :-)

Sen var det snabb lunch för människorna (och oss också förstås) och sen iväg till nästa ställe - första såten sköt min skytt inte så många, Pusslet fick ta några enkla på åkern och sen slängde matte in mig över ett högt staket. Jag hittade förstås ankan, men sen kunde jag inte komma ut.... Sen kom snälla Mats och hjälpte matte att få ut mig, matte hängde över staketet och Mats slet upp mig i nackskinnet och med gemensamma krafter hivade dom upp mig. Det var INTE särskilt bekvämt faktiskt.

På nästa stället blev det lite "vilda västern" med Pussel sa matte. Jag uppförde mig förstås exemplariskt hmmmmmmmm....

På tredje såten var det riktigt lattjolajbans. Oj vad det smällde! Sen fick vi leta i vassen, och det är KUL. Jag ÄR en sökhund faktiskt. Pussel kan nog också bli en sökhund, tror jag, hon visade riktigt fina takter där på slutet :-).

När vi kom hem var vi jättetrötta...... Och somnade tidigt.

Inga kommentarer: