måndag, september 25, 2006

Småland - en gång till!!

I lördags var vi ute i skogen – skogen är jättekul! Melker och Bobby fick åka i min bil också, Peggy fick också följa med men Sally och Pussel hade matte hyrt ut. I skogen träffade vi Caddie och Tee och Fly och Tiger. Vi fick springa och busa och vissa av oss åt bark på träden (fast inte jag förstås) och träna lite också faktiskt. Sen fikade människorna och åt goda kakor. Men tror ni dom bjöd??? Nänä…

Sen fick vi åka bil igen, och då körde vi till mattes mamma i Söderto och där släppte vi av Peggy. Iväg igen, och sen åkte och åkte och åkte vi. Tills vi kom fram till SMÅLAND. Där mattes kompisar Hanne & Jonas bor. Där träffade vi Space som också är en labrador och hon bodde ju hos oss några dagar i vintras. Där bor andra hundar också, några som ser ut som små får och som skällde hela tiden när man tittade på dom, och så en Diesel. Fast vi fick inte träffa dom. Bobby var hemskt nyfiken på dom tre väldigt små människorna som bodde i Hannes hus, fast lite läskiga var dom också sa han. Men mest spännande förstås. Människorna fick god mat och trevligt sällskap hela kvällen, och sen fick vi sova där också. Jag sov i mattes säng hela natten.

På morgonen fick vi gå upp tiiiidigt och äta frukost. Fast matte kunde inte äta så mycket frukost sa hon så jag och Bobby och Melker fick dela på hennes macka! Ja och så packade vi in alla våra saker och åkte iväg, och NUU fattade jag vad som var på gång!! Vi kom fram till ett ställe där det var många bilar och många hundar och människor. Det brukar betyda kul saker. Och jajamensan, det var JAKTPROV. Och JAG skulle vara med!! Och det BLEV kul också. Vi behövde inte vänta så länge innan det var min tur (rätt bra för min matte var förskräckligt nervös av någon anledning som jag inte förstår?!) och det var riktigt spännande! Det smällde hela tiden, så man fick försöka koncentrera sig och jobba i alla fall. Svårast var en MUR som man skulle hoppa över. Jag kunde inte hoppa så högt så till slut sprang jag runt. Fast det var rätt långt att springa. Men jag hittade kråkan!

Matte tyckte vattendirigeringen var svårast. Det tyckte inte jag så jag gick åt andra hållet, så matte tappade bort mig på fel ö. Och då brydde jag mig inte om att lyssna på henne. Jag hittade en annan fågel på tillbakavägen, bra va?! Det tyckte inte matte. Sen var det sök och markeringar och det kan jag ju, fast man fick simma mycket också. Dirigeringen på land hittade jag också, den var rätt lång fast lätt, för den låg vid en sten.

Melker fick också prova att hoppa muren förresten! Han fick gå med för det var en husse som inte ville vara med längre efter första markeringen, och då behövdes en extrahund som gick med och gjorde uppgifterna som störning liksom. Melkers husse blev glad för han ville ju testa muren. Och det VAR faktiskt svårt, så det så!! Melker var jättestolt sen för att han hade fått göra ett ELITPROV och för att domaren sa att han var DUKTIG!

Domaren sa faktiskt att JAG var duktig också, ja förutom den där dirigeringen då alltså kanske… Så jag fick ett ANDRAPRIS. Och matte var rätt stolt faktiskt (fast lite arg på mig också men det gick över sen). Sen åkte vi hem. Fast då sov jag. Hela vägen hem. Idag har jag också sovit hela dagen.

Inga kommentarer: