söndag, maj 28, 2006

Smålandsmästerskapet

Jag har varit i Småland!! Hastigt och lustigt i fredags så bestämde matte att vi skulle åka till Småland och vara med på Smålandsmästerskapet! Vi vaknade JÄTTETIDIGT och sen så träffade vi min långhåriga kompis Guinness och hans husse Kent och så Håkan, Melker och Bobby. Vi fick åka i Guinness bil. Han tyckte först att ingen fick sitta i hans bur men Pussel fick minsann sitta där i alla fall. Det är rätt långt till Småland. I Småland var det jättemånga hundar och massor av mattar och hussar.

Smålandsmästerskapet visade sig vara ett working test - kul! Sånt gillar jag :-) Först gick jag och polarna våran runda, och gjorde våra stationer. Vi fem som kände varandra och tävlade i elitklass gick tillsammans. Första stationen var SVÅR. En markering precis framför en stenmur. Och bakom muren låg en dirigering. Den skulle man ta sen, efter markeringen alltså. Melker hann liksom inte stanna utan var över på två röda sekunder. Då fick man noll poäng... Fast både Guinness och jag fixade det, även om hmmm dirigeringen kanske inte var så snygg precis...

Sen var det en lååång och svååår dirigering, på ett kalhygge. På den stationen var jag sist ut i vårat gäng... De andra hade löst uppgiften, med mer eller mindre många stopp och blåsningar och söksignaler osv. Det var bra att skytten sköt ett skott, för då gissade jag hur det skulle gå till! Så matte fick blåsa en gång, och skicka mig vänster till busken där dummyn låg. För övrigt gick jag spikrakt och matte höll på att trilla ner för berget av förvåning när jag var så duktig och fick 18 poäng!

Tredje stationen var en markering i högt gräs. Fast först skulle man göra helt om och ta in en dirigering som låg i en grop. Man skulle simma över en liten pöl först. Det ville inte jag. Tyckte faktiskt att pölen var så liten att det hade gått MYCKET fortare att springa runt. Matte sa att det var JÄTTEPINSAMT att jag var så olydig där. Då hjälpte det inte att jag spikade markeringen. Suck...

Fjärde stationen var vatten. Kul! Här fick jag 19 poäng. Tror det var för att jag inte simmade tillbaka utan gick runt dammen...

Hur som helst så fick jag vara med i finalen. Det var en walk up, jag och en som heter Kita fick vara med där. Vi fick varsin LÅÅÅNG markering i högt gräs. Kita var duktig och lyssnade på sin matte. Jag lyssnade på min också faktiskt, så jag hittade dummyn fort. Sen pratade domarna LÄÄNGE om vem av oss som var duktigast. Och JAG VANN!!!! Jippi! Tjohoo! Hade jag bott i Småland hade jag varit Smålandsmästare. Fast det gör jag inte, men det gör ingenting.

Matte fick en massa hundmat i present och lite andra saker och så en TENNISBOLLSKASTARE. Fast en sån kan hon ju ändå inte kasta med. Så den kan hon lika bra ge bort till nån annan som fattar hur man ska göra...

Inga kommentarer: