söndag, april 16, 2006

Working test i Sösdala

Imorse gick vi upp jättejättetidigt. Matte gjorde matsäck, bredde mackor och packade väskor och sprang fram och tillbaka. Sen åkte vi iväg i bilen, och kvart i sju mötte vi Melker och åkte vidare till Sösdala. Det var inte så många som hade kommit så tidigt, men SEN så kom det MASSOR av hundar och människo, bl a min son Mio, och många andra vi känner! Vi skulle vara med på working test - det var fyra stationer för mig och fyra för Pussel. Det var ju Pusselhundens debut ute på tävling, egentligen skulle Pussel mest vara med för att få lite rutin ute bland folk och matte ville se lite hur hon uppförde sig, men hon visade sig vara jätteduktig!!

Tom JAG blev lite imponerad, trots att jag satt bunden i matväskan mitt på fältet medan matte och Pussel gick runt och gjorde sina stationer... På Pias långa markerings-station blev det nästan full pott, 19 av 20 p! På söket hos Sverker blev det lite väl mycket spring och bara 3 apporter på 3 minuter gav 12 poäng, Toms station med två enkelmarkeringar gav 17 p (Pussel skulle bara kolla vad kastaren hade i sin påse ju och så släppte hon en på mattes fötter) och dirigeringsstationen hos Håkan R blev dagens överraskning - två dirigeringar, och Pussel som aldrig gjort sånt utan att ha sett vad som lagts ut, trasslade lite på den första men spikade nr 2 och fick 15 p! Det gav sammanlagt 64 p och en röd dummy i pris. Duktig Pussel!!

Sen var det min tur. Ähum... jag tyckte det var lite tråkiga stationer faktiskt. Den roligaste var tant Anettes. Anette är hon som har min sorkjägarkompis Caddie, och Snygge Skuggan. Där sprang jag riktigt fort! Så jag fick 17 poäng. Sen var jag hos Jonas, där skulle man hämta fyra dirigeringar i en solfjäderform. Rätt töntigt tyckte jag, men men. Jag lyckades, men det kanske inte var det snyggaste och snabbaste förstås. Matte tyckte jag skulle sprungit både rakare och snabbare... Sen var jag hos Agneta, och där fick jag bada i ett dike och det började lukta lite sork tyckte jag. Då blåste matte i visslan och sen hittade jag dummiesarna. 15 poäng. Sen gick vi till P-A´s sökstation, inte heller där gick det så himla fort precis och jag hittade 4 dummiesar och fick 12 poäng. Sammanlagt 59 poäng, ett ynka poäng från finalen...

Däremot var Melker riktigt jätteduktig - han hade högst poäng = 70 i grundomgången i elitklassen och vann ett koppel och ett presentkort, så nu ska Melker ta med husse till TEBA och shoppa!! I finalen sen kom han på en hedrande tredjeplats (hans husse säger att vi måste träna långa dirigeringar med med sidoförflyttningar....) medans brorsan Brix vann och deras farsa Enzo kom tvåa, tätt följd av Melker.

Sen åkte vi hem, åt mat, sov en stund och gick sen en kvällsrunda runt Tvedöra och tog oss ett uppfriskande kvällsdopp. Sen somnade jag som en sten. Det gjorde nog matte också faktiskt...

Inga kommentarer: