söndag, april 23, 2006

Vilken fantastiskt rolig helg det blev!!

Och nu vet jag - för det blev JAG som fick följa med!!! Melker och hans husse kom och hämtade oss, först lämnade vi av Pussel hos tant Anette, och sen åkte vi läääänge i bilen. Ända till Högsby. Det ligger långt bort i Småland. Fast vi stannade i Växjö och köpte en kartbok. Så att chauffören säkert skulle hitta fram (eller hem kanske?!).
Sen fick jag två nya kompisar, Fight och Notte, de hade gula halsband och skulle bo med sin matte i mitt rum. Melker fick inte sova med sin husse, så han fick också bo i mitt rum. Men han fick inte plats i sängen, så han sov under istället.

Efter frukost och skogspromenad lördag morgon så åkte vi ut i SKOGEN. Jag gillar skogen!! Där var det MASSOR av hundar! Mest svarta (både lång- och korthåriga), några gula och några bruna. Jag fick vara med i första gruppen, vi fick stå på en linje alla åtta och så satte det igång! Det sköts, och klappades, och kastades dummiesar - skitballt!! Men jag satt kvar. Det ska man göra.
Sen när det var min tur så tja, äsch - måste vi prata om det...? Matte var JÄTTEARG i alla fall. Det var tre domare med också, Lasse och Bengt och Johan. De sa att jag var olydig, och matte hade "högljudd handling" och det var inte bra tydligen. Hade det varit på riktigt hade vi åkt ut, sa matte. Vaddådå, vi var ju redan ute?! På en fin äng med stenar och träd och diken och sånt??
Sen fick jag hämta en apport bakom ett stenröse, den hittade jag. Då blev matte lite gladare. Sen gick vi till ett ställe till, och gjorde samma sak. Häftigt!! Fast där tog jag in min markering lätt som en plätt, och dirigeringen var rätt ok också. SEN kom det riktigt roliga! På en sumpig äng fick vi gå på linje, och det sköts och kastades och ja, jisses vad jag gillar sånt!! Min dirigering kanske inte var så lysande, men ändå...

Sen var det andra gruppens tur, då fick jag och Melker sitta i skuggan under ett träd, när människorna gick bakom och "skugg-bedömde" andra gruppen. De hundarna fick också sitta och titta på skott och klapp och kast, och sen göra en liten walk up, fast det var mest unga hundar så de fick bara markeringar. Det hade jag också kunnat få. Jag gillar markeringar mer än dirigeringar faktiskt.

Behöver jag säga att vi fyra svarta sov väääldigt gott medan människorna åt gott och hade trevligt halva natten?!

Söndag morgon - upp tidigt, och sen var det ut i skogen igen. Först fick vi sitta i bilen, när de unga/orutinerade hundarna fick göra ett working test med fyra stationer. Sen fick Melker och jag komma ut. Nu var vi 14 hundar som skulle TÄVLA. Ooops. Nu var det ALLVAR sa matte, SKÄRP DIG. OK sa jag. Så det gjorde jag.
Först var det en "drive" med en massa kast och skott och klappande. Vi fick stå i nummerordning, och apportera en i taget. Sen sköts det igen, klappades och kastades. Och en gång till! Jag försprang mig kanske lite på en apport, men lyssnade sen på matte och vände. Och hittade den!! Sedan en "drive" till på ett nytt ställe - men där fick jag en dirigering och den var svår fast jag kunde, med lite visselhjälp. Hade matte varit tyst hade det gått både snabbare och enklare, men hon vågade inte lita på mig sa hon. Hmmm...

Det avslutades med en "walk up" eller trampjakt, och det var kul! Där skötte jag mig alldeles utmärkt. Jag fick nästan vara med i FINALEN. Men bara nästan. Men Melker, han fick vara med! Han hade lyssnat på sin husse hela dagen ju. Sen var det prisutdelning och korvgrillning. Som vanligt fick jag ingen korv. Men jag fick ett förstapris!! Och kom fyra i tävlingen! Det ni, det trodde ni inte va?! Och Melker – han gick och VANN hela alltihopa!!

Sen minns jag inte mer. Somnade så fort jag kom in i bilen... Det gjorde inte Melker, han hatar att åka bil. Men han fick sitta på mig, det gjorde ingenting. Jag sov ju ändå...

Inga kommentarer: