lördag, juni 16, 2007

Mock trial - Blixten i farten!

Imorse vaknade vi tidigt och åt frukost och städade i stugan. Sen åkte vi tillbaka till Stafsund och gick morgonprommisen där - och sen kom det en del nya hundar också. Matte sa att nu skulle det vara TÄVLING så nu fick jag skärpa mig. Okej då. Idag fick Bobby sitta i bilen och Melker fick vara med! Domare var Janne (som jag bodde hos innan jag flyttade till matte), Birgitta, Graham och Anita. Vi var 13 hundar som alla fick gå i jättehögt gräs, det var svårt att se men om man koncentrerade sig så gick det - och det gjorde jag! Två klockrena markeringar ("Har hon radarstyrning??" frågade Graham matte på den sista...) och en helt ok där matte ändå var tvungen att börja vissla stopp och söksignal - fast då hade jag redan hittat den ju. Melker gjorde också fina markeringar där i gräset, fast en hade han lite svårt att hitta, det gällde att inte springa bort sig på ängen liksom utan att koncentrera sig!

Massor av skott och massor av apporter, och kul var det, fast jag sprang inte så fort. Jag fick ett nytt namn där efter tredje apporten - BLIXTEN. HA! Vaddådå, vem har bråttom?! Ta hit en skammad fasan så ska ni få se på action, men tygpåsar... ånä!! Det behöver man faktiskt inte ta ut sig för... Fast matte skämdes sa hon.

Efter markeringarna i det höga gräset så var 7 hundar kvar - både jag och Melker! Vi fick sitta i skogen och titta på en drive där dom kastade och sköt och hade sig. Men vi satt kvar förstås. Alla hundar fick en dirigering, och så var vi bara sex kvar...

Sen fick vi vila i bilen en stund och människorna åt lunch. Sen fick vi gå ut på ett kalhygge, och fick varsin dirigering. Matte säger att jag var olydig, men det var faktiskt så att jag KOM BORT och jag SÅG inte matte. Fast jag brydde mig inte om att lyssna heller, faktiskt. Så hon blev arg. Så då gick jag rakt ut och hämtade tygpåsen. Fast jag tog grusvägen på tillbakavägen... Gör man så får man "B" på den apporten sa matte, och då får man inte vara med längre. Fast då hade domarna redan bestämt sig, så då blev det en utslagsapport för två hundar som skulle skiljas åt.

Vann gjorde Morr. Han är jättejätteduktig!! Hans husse är LÅNG, jag tror det beror på det faktiskt. Min matte är kort, alltså ser hon inte mig. Japp, det måste bero på det. Tvåa kom Vinna och trea Kitty. Dom var riktigt duktiga dom också!

Sen åkte vi iväg med bilen igen. Till en annan stad, där fick vi bo på hotell. Matte gillar hotell för människorna får frukost och lakan i sängen och slipper städa på morgonen sa hon.

Inga kommentarer: