onsdag, augusti 29, 2007

Andjakt!

Tjohoo!! Andjakterna har börjat :-))

I tisdags eftermiddag förra veckan hade Melker bjudit med mig till Vellinge på premiärjakt! Vi tog med Mio också, han måste ju ut och träna lite "på riktigt" ju! Det var varmt. Och rätt svårt, för det var betor överallt (förra året var det stubbåker och lite mer lättsprunget) som man måste hoppa i så jag blev så trött så trött så trött... Matte också, hon orkade inte släpa hem alla sina ankor efter första dammen så Mios matte fick komma och hjälpa henne. Dacke och Mio var lite busiga och sprang väldigt mycket. Jag också sa matte, fast det tyckte jag verkligen inte. Man måste ta sitt jobb på allvar faktiskt, och söka över HELA betesfältet faktiskt. För säkerhets skull alltså.
På kvällen satt vi och väntade i mörkret på att änderna skulle komma tillbaka - att sitta på sträck är nåt av det kuligaste som finns! Oj vad jag markerar bra i mörker :-) Sen åkte vi hem och jag sov stenhårt. Matte också...

I lördags var det dags igen. Pussel fick vara hemma, och jag fick åka på jakt! Där träffade jag bl a alla tre labradårgrabbarna och så en massa andra polare från förra hösten. Vi fick åka i en vagn efter traktor. Vi var i olika dammar och hittade massor av änder, det var skitkul! Jag var rätt duktig. Dacke var med mej ända tills han kom bort (jo han hittade sin egen husse efter ett tag...). Bobby var riktigt duktig - han fattade nog verkligen hur KUL det är med andjakt! När människorna åt lunch på Hurva gästis så fick vi soova i bilen och vila upp oss. På eftermiddagen var vi bl a i slottsparken, och då hade jag specialuppdrag - stod på andra sidan ån och hämtade sånt som landade i vattnet. Jag tog min uppgift på största allvar, det viktigaste är ju skadeskjutna änder, eller hur?! De stendöda kan nån annan hämta...

I söndags var vi ganska trötta, matte och jag... Vi tog en runda på Revingefältet med Pussel och labradorgrabbarna på eftermiddagen och hade lite linjetagsträning. Kan säga att vi avslutade riktigt bra, men vägen dit var lite krokig, hmmm. Pussel badade i nåt läskigt vatten i skogen. Så hon fick bada i bäcken. Det fick inte vi andra! Pussel vet hur man ska göra för att få bada mycket, suck... Sen fick människorna fika hemma hos Niclas & co i Revinge, det var trevligt sa dom. Inte vet jag - en annan fick ju baera sitta och ha det tråkigt i bilen...

Inga kommentarer: