torsdag, november 25, 2010

Vinnarklass i Danmark - del 2

Koppel på, och så vidare till nästa såt. Där fick den andra domargruppen flera fåglar, och jag fick vår grupps enda apporterbara fågel, en okomplicerad markering rakt ut i rapsen. Flera fåglar landade på taken till maskinhallarna bakom oss...

Nästa såt bjöd på måånga fina fåglar... Vi hade skyttar till höger om oss, och snett fram till vänster. Inte helt enkelt att hålla koll på alla, det ville verkligen till att hunden höll sig vid sidan, fast man tittade snett bak åt höger och åt vänster - och dessutom rakt fram mot viltåkern, där fåglarna kom från!

Vid ett par tillfällen blev det väldigt mycket fågel som fälldes och flera hundar ute samtidigt från båda domargrupperna, och lite rörigt blev det allt i huvudet på Keela... tänk att stoppsignal ska vara så svårt?! Är det inte bara att tvärnita och kolla på sin matte??

En dirigering till en fågel som hon inte sett i skogskanten fick jag också, och det gick väl sisådär... matte inte helt nöjd... men visst, vi fick hem den. Sen missuppfattade jag domaranvisningarna en gång också (jäkla språk dom har där på andra sidan sundet!) och kallade hem Keela. *klantarsle* är det väl det snällaste jag kan säga om mig själv där.

Efter totalt fem apporter för vår del så var det lunch. Sillamacka (med en "lille en" för de som önskade) och lappskojs (tror inte jag ätit det sen i skolan!) och sen var det dags att gå ut igen!

Nu såg bilen nästan helt luftlös ut i höger bakdäck. Jag konsulterade lånebilens ägare och frågade om det fanns ett reservhjul i saaben. Vaa! sa Caroline - har du fått punka?? Fast sen kom hon på att det var ju just det däcket som bråkade ibland och tappade sig på luft, alltså skulle jag bara pumpa det och så var det nog frid och fröjd.

Eftermiddagen bjöd på några såter med nästan inga fåglar. De som blivit utslagna på fm (tre hundar, pga pip och typ "helt fel fågel") fick i uppgift att apportera på ställen dit domargrupperna inte riktigt nådde. Det var fina marker, mycket skogspartier som drevs igenom och man stod ömsom inne i skog och ömsom ute på stubb eller i raps.

Inga kommentarer: